-->

lördag 23 juni 2012

farmers market.



Under lunchen passade jag idag på att åka till Farmers Market.
En marknad med bönder och deras grödor, helt enkelt.
Allt är närproducerat och bönderna sitter på sina flak i leriga hängslebyxor.
Charmigt.
Allt är väldigt fräscht och väldigt tilltalande.

Stora tomater, enorma björnbär, persikor, squash...
 


Och då det var "blåbärens dag" under denna helgen så bjöd de på hemmagjord blåbärsglass av komjölk som de mjölkat själv. 
Imponerande.
Och ljuvligt gott också såklart.

Jag fastnade dock lite extra vid färskosten.
Gud så gott och vilka otroligt spännande smaker.
fikon/honung, tomat, apelsin, jalapeno osv...
Och med tanke på att de hade provsmakning stod jag där aningen för länge.
Var ju tvungen att prova samtliga och till slut skämdes jag nästan huvudet av mig.
Jag var med andra ord tvungen att köpa.


Det var den dyraste färskosten jag någonsin köpt :)
Men den var gjord på egen mjölk av egna får.
Och när bönderna satt där och väntade på sitt levebröd så pungade jag såklart upp pengarna.
Stackarna, att försöka livnära sig på egenproducerat kan inte vara lätt i dagens samhälle.
Men gud så gott det är.
Både för smaklökar, miljö och för samvetet. 

(jag fegade och köpte Basil & Garlic. Och så en korg med stora, solmogna persikor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar