-->

måndag 19 november 2012

this weekend.

födelsedagsgrisen

 vi är hemma nu.
efter fyra dagar av trevligheter i Budapest.
Farmor har fyllt 70 år och det har vi såklart firat.
och så har vi njutit lite extra av den vackra huvudstaden innan det är dags för våra kusiner (och farbror och faster, såklart) att flytta hem till Sverige igen.

här kommer en drös med bilder.
och vi börjar från och med lördagskvällen.
den startade i en hummerlimo genom budapest. 
snacka om häftigt.
 
vilken tur att L hänge med på ett hörn.
för i övrigt är vår släkt väldigt tjej-dominerande, haha :)
godaste lemon sorbet jag någonsin ätit.
  

Snacka om att vi har ätit och druckit denna resan.
middagen i lördagskväll bestod av:
1. försnacks i form av mozarella, tomat, italiensk skinka och bröd.
2. grillad gåslever med potatismos (till förrätt, här efter var jag redan mätt)
3. scampi med lemon butter linguini.
4. obeställd efterrätt i form av lemon sorbet.
5. cappuccino och tiramisu till efterrätt.

& snacka om att rulla hem.
 
lite promenad på stan.
åh, mer att äta. 
detta är en ungersk specialitet.
ungefär som kanelbulle i rörform.
åh.
suck, stön, pust.
f-n vad gott.
 
finaste alexandra.
möbelkunst var rena rama skattkammaren.
fell in love with too expensive ceramic.
coola kläder på Retrock.
men huur söta trosor?

söndag.
vi bestämde oss för att inte äta någon frukost.
istället åkte vi iväg till det häftigaste möbellagret.
fullt av gamla designklassisker.
typiskt jobbigt att man inte kunde ta med sig någonting hem.
såg nog både 1, 2, 3, 4, 5 olika stolar som jag ville ha.
suck.

därefter åkte vi till en riktigt häftig vintage-butik inne i stan.
retrock heter den och den kan jag varmt rekommendera.
både gammalt och nytt.
en klänning och en kuvertväska i läder fick jag med mig hem.

anledningen till att inte äta frukost?
1. fortfarande mätta sedan gårdagen.
2. brunch stod på schemat. Och vilken brunch sen...
 
dessert.

jag har så mycket bilder men känner att det blir för mycket att delge här.
brunchen åt vi på ett lyxhotell som heter Sofitel.
har ni vägarna förbi budapest så åk dit.
det var typ (återigen) det sjukaste jag sett och stoppat i min mun.

det bästa?
det kostar (nästan) ingenting.
och då får du äta och dricka (alkohol, om man nu vill) så mycket man bara orkar.

yes, detta var en snabb återberättelse.
nu sitter jag i soffan med mamma, pappa och lulli.
skulle egentligen åkt tillbaka till göteborg idag men bokade om till imorgon.
känner mig hängig och har åkt på världens förkylning.

tack farmor för denna resa.
ser fram emot din 80-årsdag ;)


2 kommentarer: