-->

onsdag 25 september 2013

min musli.


detta är ju långt ifrån en matblogg (inte för att jag vet vad den är i närheten av istället, haha), men det vore ju oerhört dumt om ni fick uppfattningen om att mat var obetydligt i mitt liv. Ha! eller ja, det vore väl kanske inte så jättedumt med tanke på motsatsen. men om ni liksom skulle vilja lära känna mig mer på djupet, då är det nog dags att lämna ut en och annan fakta. jag älskar mat. förbannat mycket och nästan på ett osunt vis. jag älskar att äta, jag älskar att prova nya recept, helst nyttiga, även om jag däremot gärna hellre äter onyttiga, haha. så har det alltid varit. och brukat vara (och är väl egentligen, om sanningen ska fram, fortfarande). nu är jag däremot inne i någon period då jag gärna och helst äter nyttiga saker (jo, det är sant!). för nyttigt kan ju också vara så förbannat gott! och man mår ju sjuttiofemtusen gånger bättre efteråt. däremot tillåter jag mig själv att äta (i princip) vad som helst en dag i veckan (i alla fall fram till hawaii). fair enough!

igårkväll när jag låg i sängen och hade kommit hem rätt sent från kvällskursen kunde jag liksom inte sluta att googla massa recept på nyttiga soppor, bröd, osv osv osv. jag tror jag låg och kollade på mobilen i över en timme och blev såklart bara hungrigare och hungrigare. somnade med ambitionen att laga 3(!) olika saker idag, men vaknade upp med förnuftet att det nog fick räcka med en. så idag när jag var ledig från skolan så gick jag och köpte det som saknades för att göra min hemmagjorda musli. den blev just färdig, och även om jag precis ätit en stor tallrik lunch, så fick det bli fil och musli till efterätt. var ju bara tvungen att prova! :)

och vill ni också prova, så har ni receptet här:

Detta är ett dubbelt recept, men lika väl att göra mycket på en gång ;)

1 dl mandlar
1 dl hasselnötter
0,5 – 1 dl solrosfrö
8 dl havregryn (alt. Fiberhavregryn)
1,5 dl riven kokos
2 dl vatten
1 dl honung
2 msk kanel
1 dl naturella pumpakärnor
1 dl linfrö
ev. 1 dl russin

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Hacka nötterna grovt
  • Lägg solrosfröna i en torr panna och låt de ta färg
  • Blanda nötter, solrosfrön, kokos och havregryn i en bunke
  • Rör ihop vatten, honung och kanel i en skål och häll lite i taget över havregrynsblandningen och blanda väl.
  • Fördela blandningen på en bakplåtspappersklädd plåt
  • Tillaga mitt i ugnen ca 25 minuter.
  • Rör om ca var 5-10 minut så att det inte bränns (max 5 minuter i slutet).
  • Ta ut ur ugnen och låt svalna.
  • Rör ner pumpakärnor, linfrö och eventuellt russin

Förvara i en burk med lock och servera tillsammans med färska bär.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera